Maapirn – kaunis ja kasulik toidutaim

Maapirn on söödavate mugulatega pilkuköitev ning elujõuline taim, kes väärib igati oma kohta meie aias. Maapirni oma koduaeda istutades tuleks arvestada sellega, et maapirn on 2-3 m kõrgune püsik, kes jõuliselt endale kasvuruumi juurde võitleb, kui talle seda võimaldada. Maapirn on hinnatud toidutaim, kes lisaks silmailule pakub ka võimalust rikastada meie toidulauda.

Maapirn, juudikartul, mugul-päevalill ehk topinambur (Helianthus tuberosus) kuulub 51 liigilisse päevalille perekonda korvõieliste (Compositae) sugukonnas. Taime tuntakse ka ingliskeelsete nimetustega Jerusalem artichoke, sunroot, sunchoke, earth apple.

Maapirni õisikud sarnanevad päevalille õisikutega, kuid on märgatavalt väiksemad. Kõige väärtuslikum osa taimest on varjul mullas, need on omapärase välimusega mugulad. Maapirni söödavad lihakad mugulad on tavaliselt 7,5-10 cm pikkused ning võivad sõltuvalt sordist olla valge, kollase, punaka või isegi violetse koorega.

Maapirn pärineb Põhja-Ameerikast, kus teda hinnatakse kui põlisrahvaste olulist toidutaime. Euroopasse jõudis maapirn 16. saj. Hoolimata oma eksootilisest päritolust suudab maapirn ellu jääda ka põhjamaa karmi talve korral ning teda saab edukalt kasvatada ka Eestis. Maapirni mugulad võib jätta talveks mulda ning kaevata võib neid kasvõi südatalvel, kui sulailmaga labidas maase läheb.

Maapirne süüakse peamiselt värskelt, neist valmistatakse külmi salateid. Kooritud ja tükeldatud või riivitud maapirnid tumenevad hapniku juurdepääsul kiiresti. Tumenemist aitab vältida ülepiserdamine sidrunimahlaga. Maapirne ka keedetakse, küpsetatakse või aurutatakse ning serveeritakse või või sobivate kastmetega. Tükeldatud mugulaid võib ka võis praadida. Maapirnist saab valmistada nii püreed kui ka sufleed.

Varuainena sisaldavad maapirnid mitte tärklist vaid inuliini. Inuliini lagunemisel moodustub fruktoos, mis annab keedetud mugulatele magusa maitse ning pruunika jume. Inuliin on sobivaks toiduks meie seedekulglas elutsevatele kasulikele bifidobakteritele, kes muudavad inuliini lühikese ahelaga rasvhapeteks, mida saab meie organism kasutada energia allikana.

Maapirn on ka mineraalaineterikas toidutaim, milles leidub arvestataval hulgal kaaliumi-, fosfori- ja kaltsiumiühendeid. Maapirn on ka oluline karotinoidide, B-rühma vitamiinide ning askorbiinhappe allikaks. Maapirn sobib edukalt ka dieettoiduna, kuna tema energeetiline väärtus on madal, ainult 32 kcal 100 g kohta.

Tekst: Krista Kaur, foto: Heli Russak